Op welke wijze kunt u een klacht indienen?
U richt zich met uw klacht in eerste instantie tot degene die direct betrokken is bij de klacht en/of contactpersoon binnen de school. Mocht u zich niet kunnen vinden in het antwoord op uw klacht, dan richt u zich tot de directeur van de school. Wanneer dit geen of een onbevredigend resultaat oplevert, dan kunt u de klachtenprocedure volgen. Deze klachtenprocedure is opgesteld door Verus, de organisatie van christelijke schoolbesturen en regelt de procedure rond de afhandeling van een klacht. In de klachtenprocedure wordt aangegeven dat er tenminste één contactpersoon is die de klacht aanhoort en die de klager verwijst naar de externe vertrouwenspersoon. De contactpersoon is een lid van het team van de desbetreffende school. De vertrouwenspersoon is een onafhankelijke derde, die niet aan school of stichting verbonden is.
De externe vertrouwenspersoon die benoemd is voor SCPO Albrandswaard is werkzaam bij de ArboUnie (bereikbaar op telefoonnummer 088 272 6150 of via mailadres vertrouwenspersoon@arbounie.nl).
De vertrouwenspersoon gaat in eerste instantie na of door bemiddeling alsnog een oplossing kan worden bereikt. Vervolgens zal de vertrouwenspersoon verder nagaan of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht. De vertrouwenspersoon begeleidt de klager, indien gewenst, bij de verdere procedure en verleent desgewenst bijstand bij het doen van aangifte bij politie of justitie. De school is aangesloten bij de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO). De GCBO behandelt de klacht na indiening en doet uitspraak na de partijen gehoord te hebben. Ouders die een klacht hebben, zijn niet verplicht via contactpersoon en vertrouwenspersoon naar de GCBO te gaan, maar kunnen zich ook rechtstreeks tot de klachtencommissie wenden.
De klachtenregeling van SCPO Albrandswaard is hier te downloaden.
Adres Stichting GCBO:
postbus 394
3440 AJ Woerden
tel. 070-3861697
website: https://www.gcbo.nl/